In onze winkel

keramiek van Jan Kamphuis

Nieuwe werken in onze collectie

van Kate van Harreveld

nieuw in onze winkel

Pop-up kaarten

sieraden in onze winkel van

Els de Ruyter

Voor ophangsystemen

kunt u bij de Kunstuitleen terecht

Nieuwe tassen in onze winkel

Maria Hees

Cadeautjes, cadeautjes, cadeautjes!

Met deze Kunstbon kunt u Kunst kopen of lenen bij de Kunstuitleen.

Fotoroute 2018

30 juli 2018

 

fotoroute 2018

Alweer de zesde Helderse Fotoroute wordt dit jaar feestelijk geopend op zondag 26 augustus om 13.00 uur in Windkracht 13. 

Vanaf 13.15 uur presenteren alle deelnemende locaties met hun fotografen zich via een wervende pitch.

Het is de bedoeling dat het publiek verrast wordt door een gevarieerd aanbod. Niet alleen foto’s, maar ook de toepassing van fotografie in de kunst komt aan bod. Elke locatie heeft zijn eigen tentoonstelling samengesteld. Lukt het niet op één dag alle locaties te bezoeken, geen nood, de route zal t/m 7 oktober te bezichtigen zijn.

Vanuit Windkracht 13 lopen we gezamenlijk door naar de Kunstuitleen.

Bij de Kunstuitleen zullen werken te zien zijn van Sietske Tjallingii en Richard Beukelaar.

Kunsthal 45 presenteert om 16.30 uur een Dansperformance van Goran Turnšek. Turnšek zal met zijn dans een reactie geven op de ruimte.

 

 DEELNEMENDE LOCATIES

 

Galerie Windkracht 13

Kunstuitleen Den Helder

Etalages binnenstad ‘De drie bespiegelingen’

IJssalon Laan
School 7

Triade
Historische Fotoroute

Kunsthal 45
Restaurant Kunst & Kitchen

Meer informatie over de verschillende locaties kunt u vinden via: https://www.denhelder.online/fotoroute-den-helder/

 

Sietske Tjallingii

‘Demons in the Dungeon’ is een nieuwe installatie van Sietske Tjallingii. 

Tjallingii creëerde dit werk tijdens een residentie in een voormalige BDSM kerker in San Francisco.

In dit werk speelt zij met het idee van meester en slaaf. In deze donkere tragikomedie is zij is de slaaf is van haar meest donkere gedachtes. Het werk is beïnvloed door Duitse expressionistische cinema, gefilmd in zwart wit met impressionistische kostuums en make-up.

Tjallingii vertolkt in elke afzonderlijk scene zelf de hoofdrol. Zij is een jogger op een tredmolen en wordt achtervolgt door haar demonen. De demonen zijn haar eigen verbeelding: een vermanende rechter -zijzelf-, een gigantische spin -zijzelf- en een politie officier -zij zelf-.  Rennend op de tredmolen is zij niet in staat aan deze bedreigende personages te ontkomen. De jogger wordt steeds wanhopiger en raakt uitgeput. De kijker blijft achter met een onbestemd gevoel. Wat steekt hierachter? Genoeg om over na te denken.

Tjallingii (geboren in 1973) is een experimentele filmmaker en performance kunstenaar

Zij studeerde aan de Rietveld academie.

Sinds 2010 woont en werkt Tjallingii in San Francisco.

Op dit moment werkt zij aan een serie provocatieve korte films over ‘Roadside Americana’ waarvoor ze een subsidie heeft ontvangen van het Mondriaan fonds.

De films van Tjallingii zijn vertoond op internationale festivals als NYC MoMA en verder wereldwijd o.a. bij the Berlinale en het Rotterdam Internationale Film festival.

Het Nederlandse filmmuseum heeft een compilatie-DVD van het werk van Tjallingii uitgebracht.

Richard Beukelaar

Richard Beukelaar (45) is autodidactisch fotograaf. Hij houdt niet van half werk. Wat hij doet, doet hij gepassioneerd en vol overgave. Zijn gedrevenheid is bij vlagen obsessief.

Voor het project ROTTERDAM MOVES prijst hij zichzelf gelukkig dat hij in Rotterdam woont. Hij is continu op zoek naar dynamiek en beweging. Die is in de stad volop aanwezig. Hij is geobsedeerd door het moment. Hij combineert hierbij kennis en kunde met intuïtie. “De camera is een tool waarmee veel meer kan dan foto’s maken alleen. Door te werken met langere sluitertijden is het mogelijk ermee te schilderen.” De camera een kwast, de stad het palet: door steeds meer uit vrije hand te schieten en dingen te laten gebeuren waar hij niet meteen de controle over heeft, ontstaan impressionistische beelden. “Loslaten is heel belangrijk. Je moet durven falen en fouten moet je gebruiken’.

“De foto’s op deze tentoonstelling geven een inkijkje in de voortdurende ontwikkeling van de fotograaf. Een aantal bestaat uit samengestelde beelden. Deze foto’s hebben de basis gelegd voor zijn latere, meer schilderachtige werk. Door gebruik te maken van (on)bewuste bewegingen creëert hij de dynamiek van penseelstreken. Niet alleen de stad Rotterdam leent zich voor deze experimentele vorm van fotografie.

Ook de diverse landschapsfoto’s getuigen hiervan. Ze zetten de bezoeker gemakkelijk op het verkeerde been. Toegegeven, bij sommige foto’s heb je de neiging om een 3D-bril op te zetten. Het zal echter niet baten. In tegenstelling tot het hyperrealisme, voegt Beukelaar een vervreemdend element toe aan zijn foto’s. Hij daagt daarmee niet alleen zichzelf, maar ook de bezoekers van De Fotoroute uit.