In onze winkel

keramiek van Jan Kamphuis

Nieuwe werken in onze collectie

van Kate van Harreveld

nieuw in onze winkel

Pop-up kaarten

sieraden in onze winkel van

Els de Ruyter

Voor ophangsystemen

kunt u bij de Kunstuitleen terecht

Nieuwe tassen in onze winkel

Maria Hees

Cadeautjes, cadeautjes, cadeautjes!

Met deze Kunstbon kunt u Kunst kopen of lenen bij de Kunstuitleen.

Kunstenaar van de maand: May Heek

17 augustus 2018

Elke maand houd ik een telefonisch interview met een kunstenaar waarvan de Kunstuitleen werken heeft in de collectie. Deze maand een interview met May Heek over haar werk ‘Silver Grid’.

I. Zou je iets willen vertellen over de foto ‘Silver Grid’?

H. ‘Je zou kunnen zeggen dat deze foto een sleutelwerk is. Een omschakelpunt naar een nieuwe richting. Het mooie aan deze foto vind ik dat je mensen dwingt om stil te staan bij wat ze nu eigenlijk zien.

De foto is zowel figuratief als abstract. Je ziet het raster in het raam en de spiegeling. Samen zijn ze iets nieuws, iets anders geworden.

Toen ik deze foto had gemaakt is mijn interesse gewekt voor de abstrahering van alledaagse voorwerpen.’

Silver Grid

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


I.
 ‘Je hebt een aantal series gemaakt waarin je telkens een zelfde onderwerp fotografeert. Zo maakte je een serie foto’s in China van parasols.

Je kiest hier niet voor totale abstractie, je blijft als beschouwer zien dat het parasols zijn.’

H. ‘Bij deze foto’s heb ik dusdanig ingezoomd op het onderwerp zodat de parasol niet meer belangrijk is maar het vooral gaat over de compositie, de reflecterende glans en ook de meerdere foto’s met parasols ten opzichte van elkaar wanneer ik ze tentoonstel. Licht groen, roze, licht blauw. De foto’s hebben een verband met elkaar. Wat ik ook interessant vind is dat je gaat nadenken over wat er buiten het beeld valt. Als fotograaf verhul ik het onderwerp. Wat gaat erachter schuil?

Sunny Side, Pink 2013

 

Sunny Side, Yellow 2013

Ik maakte ook een serie over duiven. De manier waarop het licht reflecteert, het wordt een ingedikte werkelijkheid.

Columbida

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Soms ook maak ik van een serie foto’s letterlijk een nieuw, ander werk. Foto’s over de glans van auto’s en foto’s van kleurexperimenten vormde ik bijvoorbeeld samen tot een compositie door ze aan elkaar te bevestigen. De kleuren en de vormen krijgen dan een hele ander betekenis ten opzichte van elkaar.

Het mooie aan deze onderzoekende manier van werken is dat er steeds meer mogelijkheden ontstaan om nieuwe dingen te ontdekken. Bij het inzoomen op een onderwerp geldt letterlijk dat de wereld aan mogelijkheden groter wordt.’

Sensory Input

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


I.
 ‘Toen je in Londen ging studeren -Heek deed een twee-jarige master Fine Art Media aan Slade School of Fine art (University College London) – ben je ook installaties gaan maken en videopresentaties.’

H. ‘Dat gaf mij de mogelijkheid om abstracties te laten bewegen. Met mijn werk ‘My eyes glaze over’ was ik benieuwd naar hoe lang iemand gefascineerd kan raken door abstracties die ik aan elkaar gemonteerd heb, in feite ook een compositie. Mijn beelden waren nu niet alleen statisch maar namen letterlijk tijd in beslag. Het is mijn risico als kunstenaar of mensen de videopresentatie enkel passeren of dat ze aandacht hebben voor wat niet meer te herleiden is tot iets wat men kent. Daar dacht ik aan toen ik de titel gaf aan dit werk. Deze installatie trekt je in een atmosfeer van kleurschakeringen en reflecties die ik zorgvuldig heb samengesteld.’

My eyes glaze over

I. ‘Voor je meest recente werk, ‘Still Gold Rushing’, mocht je een maand gebruik maken van de ‘Frans Masereel werkplaats’, een werkplaats waar kunstenaars een periode mogen werken om samen met experts in het grafische veld  technische mogelijkheden op het gebied van grafische technieken te onderzoeken. Als kunstenaar geef je de input. Ik vind het mooi dat je in je werk telkens een nieuwe ingang vindt, terwijl je eigenlijk steeds varieert op een zelfde thema. Bij dit werk vind ik het zo goed dat je ziet hoe je met al dat verschillende beeldmateriaal geschoven hebt totdat je tevreden was -handwerk, mensenwerk- en vervolgens rijdt die camera-dolly over je beeld en maakt daar weer hele nieuwe, willekeurige beelden van. Iets wat jijzelf niet eens had kunnen bedenken of voorspellen laat die dolly zien als projectie op de muur. Dit is bij uitstek wat techniek kan doen.’

H. ‘Dat is het mooie aan een dergelijke werkperiode, je kunt jezelf verrassen met de nieuwe mogelijkheden die je tot je beschikking krijgt. Zo maak je steeds weer stappen. Alle verschillende dingen die ik geleerd heb op technisch gebied kan ik inzetten om mijn werk steeds weer opnieuw uit te vinden en zo mijn visie verder uit te bouwen in allerlei verschillende hoedanigheden.

Een wereld vol reflecties en kleurschakeringen zijn voor mij een oneindige bron om uit te putten.’

Still Gold Rushing

 

 

 

 

 

 

 

Still Gold Rushing

detail, Still Gold Rushing

  Archief kunstenaar van de maand.